Thursday 10 November 2016

Jaga kesihatan mata anda!

Harini nak share sikit tentang Kesihatan Mata.


Bagaimana untuk mendapatkan penglihatan yang sihat di setiap peringkat usia?

Mata adalah jiwa pada penglihatan, ia membantu dalam melihat kecantikan dan keindahan dunia sekeliling. Ia bekerja dengan minda untuk menentukan saiz, bentuk, dan corak pada objek.

Walaupun tahu mata penting, namun kebanyakan kita tidak mengambil peduli pada kesihatan mata. 

Namun dalam era teknologi moden, kita sering menggunakan organ mata lebih dari sepatutnya, dengan melihat telefon bimbit, computer dan tablet. Ada juga yang menggunakan alatan teknologi ini tanpa cahaya yang mencukupi dan menambah tekanan pada bahagian mata.

Adakah anda tahu?
Hampir 1 daripada 3 orang dewasa (30%) menggunakan alatan elektronik lebih dari 9 jam dalam waktu siang (terjaga). Satu kajian dibuat untuk 2000 orang pada umur 25 tahun ke bawah, mereka memeriksa telefon 32 kali sehari. 
Penggunaan alatan elektronik yang berlebihan meningkatkan tekanan pada mata. Seperti, penggunaan telefon pintar dan computer berlebihan, melihat dalam cahaya yang malap, aktiviti dalam jangka masa panjang yang memerlukan fokus dan tumpuan serta terdedah kepada silau.


Penyakit berkaitan dengan mata?
Age-related Macular Degenaration (AMD) 
  • Kerosakan kronik yang memberi kesan pada tengah penglihatan
Katarak 
  • Katarak adalah kanta yang kabur yang memberi kesan pada penglihatan. Kebanyakan katarak berkait rapat dengan penuaan
Glaucoma
  • Glaucoma adalah keadaan yang menyebabkan kerosakan saraf optik mata dan menjadi lebih teruk dari hari ke hari.
Diabetic retinopati
  • Keadaan komplikasi kencing manis, memberi kesan pada salur darah pada retina.

Lindungi mata anda dari alatan elektronik.

Tips untuk penglihatan yang sihat.

Penglihatan yang sihat adalah penting, berikut antara langkah-langkah untuk menjaga mata anda;
  • Lindungi mata anda daripada cahaya matahari yang boleh merosakkan dengan pemakaian kacamata hitam dan kacamata keselamatan jika ada membuat pekerjaan yang melibatkan bahan merbahaya.
  • Rehatkan mata anda. Elakkan daripada melihat alatan elektronik jika cahaya tidak mencukupi. Jauhkan mata anda daripada alatan elektronik apabila mata anda semakin kering.
  • Diet yang sihat untuk mata, nutrisi tentu dapat membantu mengelakkan masalah mata yang teruk.
Nutrisi untuk penglihatan mata yang sihat
  • Energizing Soy Protein – protein berkualiti tinggi berasaskan tumbuhan yang tidak diubah suai secara genetic (non-GMO) dan dihasilkan di bawah Program Pemeliharaan Identiti (IPP) yang bermaksud sumber kacang soya dipantau dan dikawal ketat dari penanaman sehingga pemprosesan. Dibasuh menggunakan air bagi mengekalkan keaslian isoflavons seperti Genistein dan Daidzein.
  • Asid Lemak Omega 3 – membantu mengekalkan kesihatan kardiovaskular dan penting untuk penglihatan yang sihat. Berketulenan tinggi dang red Farmaseutikal. Diproses sebanyak 3 kali proses penyulingan bagi menyingkirkan logam berat dan bahan pencemaran yang lain.
  • Caratomax – Alfa dan Carotene membantu meningkatkan penglihatan di waktu malam. Lutein dan Zeaxanthin bertindak sebagai pelindung mata semulajadi, melindungi dari penyakit mata kerana menyerap cahaya biru memasuki mata. Lutein bantu membina ketumpatan macula pigmen, factor utama dalam kesihatan macula dan retina. Lycopene membantu memperbaiki masalh mata termasuk AMD, dimana ia mengakibatkan kerosakan pada retina yang mengurangkan daya penglihatan dan katarak atau kekaburan kanta dan mata. Astaxanthin mengurangkan keletihan dan keradangan mata.
  • Vitalea – mengekalkan pertumbuhan yang sihat, penglihatan dan perkembangan tisu. Formula yang lengkap dengan 28 vitamin dna mineral.
  • Vivix – memberikan perlindungan antioksidan dan anti penuaan. Ini kerana kebanyakan factor kurang penglihatan berpunca dari penuaan. 



Hubungi saya untuk order anda dan ketahui bagaimana mendapatkan Shaklee dengan harga diskaun.


FB Page : Otie’s Liew
Shaklee ID : 1080313
Emel : stephanieliew86@gmail.com
SMS/ Whatsapp : 014 8661921
“It is health that is real wealth and not pieces of gold and silver” – Mahatma Gandhi

No comments:

Post a Comment